Voedingadvies Wielrennen

Ik ben geen diëtist en maak ook geen voedingsschema’s,

maar ik kan je wel mee begeleiden.

 

Wielrennen is een individuele sport waarbij het doel is om zo snel mogelijk een bepaalde afstand af te leggen. Wielrennen is een typische duursport, omdat er over langere tijd op een relatief constant niveau energie geleverd moet worden.

Duur Sporten: wielrennen

 
Een duursport wordt gedefinieerd als een sport waarbij relatief hetzelfde energie output niveau voor een langere tijd opgewekt wordt. Typische voorbeelden zijn hardlopen (marathon, halve-marathon) en wielrennen. Als de sport wat langer duurt, waardoor ook vooral gebruik wordt gemaakt van koolhydraten als brandstof, maar toch explosieve momenten heeft (zoals voetbal) gaat het om interval sporten. Naast interval sporten zijn er ook meer explosieve sporten (vechtsporten, atletiek), waar het energie moment heel kort maar maximaal is.
Bij duursporten wordt vooral gebruik gemaakt van het zuurstof energiesysteem en derhalve de verbranding van koolhydraten en vetten. Bij wedstrijdsporten is het echter wel zo dat er ook altijd versneld wordt, of gesprint. In dit geval wordt juist het fosfaat systeem aangesproken en worden producten om de verzuring tegen te gaan (creatine ethyl ester) weer belangrijker. Naast voldoende koolhydraten, is het dus de afweging of je ook minder wilt verzuren (ofwel, of je last hebt van verzuring hoe je nu bezig bent of niet).

De man met de hamer

 
Bij het marathonlopen komen veel atleten de man met de hamer tegen zo ronde de 35 kilometer. Dit is het punt waar de glycogeenvoorraden in het lichaam nagenoeg leeg zijn. Je gaat compleet over op vetverbranding, doordat de hersenen het signaal geven alle suikers te bewaren om als brandstof voor de hersenen te dienen. Dit werkt zo in het lichaam omdat de hersenen alleen op suiker kunnen overleven, niet op vetverbranding. Het overgaan op totale vetverbranding heeft als nadeel dat de totale output van energie drastisch afneemt, op dit punt kun je dus letterlijk niet meer hetzelfde tempo aan, laat staan versnellen. Het is daarom ook van belang voldoende energie tot je te nemen tijdens het lopen. Vitargo is daar een mooie oplossing voor, doordat het direct de maag doorgaat zonder voor problemen te zorgen (maagkramp, braken etc.).

Koolhydraten (vitargo) voor langdurige energie

 
Doordat het lichaam ook weer tot rust kan komen, in de momenten van rust tijdens wielrennen, krijgt het lichaam de kans ook koolhydraten met zuurstof te gaan verbranden en om te zetten naar energie. Het is hierom van belang voldoende koolhydraten in het lichaam te hebben bij het sporten. Na ongeveer een half uur tot drie kwartier raakt de glycogeenvoorraad (de opgeslagen suikers in het lichaam) op en zal de output minder worden. Zodra het helemaal op is, en het lichaam alleen nog maar op vet kan verbranden, komt de 'man met de hamer'. Door een koolhydraat in te nemen met een langzaam afgifte profiel kun je je energie langer op peil houden en meer concentratie tijdens de wedstrijd houden. Een mooi voorbeeld hiervan is het product vitargo, wat ideaal geschikt is voor sporters doordat het direct door de maag naar de darmen gaat. Hierdoor ontstaan geen problemen met maagkramp.

Herstel supplementen wielrennen

 
Nadat je vol hebt kunnen trainen, is het van belang dat je je lichaam de juiste bouwstoffen levert om snel te kunnen herstellen. Hierdoor zullen de kapotte spieren sneller gerepareerd kunnen worden en nieuwe spiermassa aangemaakt kunnen worden, zonder dat het lichaam andere delen van het lichaam hiervoor moet gebruiken. Als je onvoldoende eiwitten gebruikt na je training zul je namelijk eiwitten uit andere spieren van je lichaam halen om het herstel te kunnen faciliteren. Dit wordt op de langere termijn wel weer hersteld, maar is zeker niet optimaal voor een sporter die vooruit wil.

Basis Suppletie

 
Het is van groot belang het lichaam te ondersteunen in zijn eigen functies. Voldoende vitaminen, mineralen en vetzuren zorgen ervoor dat het lichaam dit kan doen en niet beperkt wordt.