Sportmassages

Sportmassage is eigenlijk veel breder dan het in eerste instantie lijkt.

 

Een belangrijk onderdeel is de massage zelf, maar bijvoorbeeld ook:

- Onderzoek naar lichaamshouding, bewegingspatronen en eventuele correctie
- Bekijken en beoordelen van blessures
- Adviseren over omgaan met blessures of andere lichamelijke ongemakken
- Adviseren over trainingsopbouw, herstel, voeding, kleding enz.
- Functietesten van spieren en gewrichten
- Opsporen van verhardingen of verkortingen in de spieren
- Aanleggen van tapes of bandages als ondersteuning voor verzwakte of herstellende        gewrichten en spieren.

Kortom: een algehele ondersteuning en begeleiding van de sporter

De manier waarop gemasseerd wordt, is afhankelijk van het doel dat moet worden bereikt. Hierin telt ook de mening en voorkeur van de sporter mee.

Denk o.a. aan:

Behandeling van een spierblessure (acuut of chronisch).
Behandeling van een geïrriteerde aanhechting of pees.
Loswerken van verzuurde of verkrampte spieren.
Wegmasseren van verhardingen.
Soepel masseren van de hele spier.
Stimuleren van de spieren (bijvoorbeeld in een periode van gedwongen inactiviteit).
Algehele ontspanning van de sporter, want een sportmassage is vaak ook een ontspanningsmassage

Sportmassage is massage speciaal voor sporters.

 

Het bevordert het herstel, voorkomt sportblessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en een betere sportprestatie. Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden:

1) één of enkele dagen na een training of één of twee dagen voor een wedstrijd
2) voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze onderdeel van de warming-up is
3) tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette
4) direct, als onderdeel van de cooling-down, of binnen enkele uren na een sportieve activiteit

Spieren spannen zich aan tijdens sportprestatie, ze leveren kort- of langdurig kracht en zijn onderhevig aan rek. Het band- en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op. Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het beter kan presteren. Een belangrijk effect is afname van de spierspanning. De doorbloeding van het lichaam toenemen en kunnen bouwstoffen aangevoerd worden. Spierschade zal eerder herstellen.

Sportieve prestaties zijn een belasting voor het lichaam. Een eenmalige sportmassage kan heel prettig zijn, maar heeft slechts een zeer beperkt effect. Het is aan te raden om je minimaal één keer per twee weken te laten masseren en genieten voorop staat, kan er natuurlijk onbeperkt worden afgesproken. Bij klachten van spierstijfheid, pijnlijke en stijve spieren, spanningshoofdpijn e.d. zal zeer snel verbetering optreden.
Het aantal behandelingen hangt sterk af van het beoogde doel.
Als iemand voor de eerste keer gemasseerd wordt, wil de masseur enkele dingen weten. Bijvoorbeeld over pijn (plaats, gevoel), recente en oude blessures, eventuele sportbeoefening, getraindheid en eventueel medicijngebruik. Verder zal er soms gekeken worden naar je staande houding. Als je je uitkleedt en op de massagetafel gaat liggen, zal de masseur eventueel je spieren onderzoeken op spanning, verhardingen etc.  De niet gemasseerde lichaamsdelen worden met handdoeken afgedekt. Soms wordt er gebruik gemaakt van massageolie, soms niet. Een massage kan een half uur duren, maar soms ook wel anderhalf uur. 45 à 60 minuten is het meest gebruikelijke. Na een kwartier of half uur masseren zul je merken dat de spieren meer ontspannen worden. Vaak voelen ze ook warmer aan. Pijn wordt minder of verdwijnt en je voelt je helemaal tot rust komen. Veel mensen worden ook slaperig van een rustige massage. Als het masseren klaar is, kom je nog even rustig bij, voordat je jezelf weer aankleedt.
Strijkingen (effleurages): Met de vlakke hand of delen van de hand wordt over de huid gestreken. Dit kan meer of minder intensief. Meestal wordt gebruik gemaakt van massageolie om de wrijving te verminderen.

Knedingen (petrissages): De spieren worden als het ware uitgeknepen door knedende en drukkende bewegingen. Dit gebeurt zonder olie. Ook hier kan de intensiteit variëren van zeer voorzichtig tot fors.

Welke technieken worden toegepast is sterk afhankelijk van het beoogde doel: ontspanning, blessurebehandeling, sportmassage etc. etc. De cliënt heeft natuurlijk inspraak in wat er gedaan wordt.